Việt Nam Günlükleri: 31 Ocak 2018 Çarşamba - Sabiha Gökçen Havaalanı, Doha, Bangkok, Hà Nội - Emin Sami Arısoy .

Emin Sami Arısoy (Viet Nam Günlükleri)

298 Views

Việt Nam Günlükleri

Emin Sami Arısoy

Sabiha Gökçen Havaalanı

Sabiha Gökçen Havaalanı, Kocaeli

Vietnam ve Kamboçya gezimizin yol arkadaşları olarak 12 kişiyiz. Yolculuğumuzun tasarlayıcı ve kılavuzları Selma ve Reha önceden yola çıktı, bizi Hanoi’de karşılayacaklar. Bir yol arkadaşımız Avustralya’da oturuyor, gezimizin Vietnam bölümüne katılacak, Hanoi’de buluşacağız. Diğer yedi yol arkadaşımızla daha önce karşılaşmadık, oluşturduğmuz vatsap ağımızda yazıştık, birbirimizi “sanal olarak” tanıyoruz yalnızca. Havaalanında karşılaşınca ete kemiğe bürüneceğiz birbirimiz için. Yola birlikte çıkacağız ama Doha’da uçuşlarımız ayrılacak, Hanoi yolculuğumuz iki ayrı kol olarak sürecek.

Ocak ayının son günü için çok kötü değil, ama hava oldukça soğuk İzmit’te, 7°C. Arabamız yaklaşık 20 gün bir otoparkta kalsın istemiyoruz. Engin’i ve beni arkadaşımız Halit bırakacak havaalanına. Gerektiği gibi giyinip bavullarımızı alarak yola çıkıyoruz. Sonrasında, gezimiz boyunca gerekmeyeceğini düşündüğümüz bütün kışlık giyimimizi arabada bırakacak, bavul ve çantalarımızı alıp, Halit’i havaalanından İzmit’e uğurlayacağız.

Sözleştiğimiz gibi buluşuyoruz, tanışıyoruz; dokuz kişiyiz. Katar Havayolları’nın uçuş işlemleri noktasına pasaportlarımızla başvuruyoruz, işlemlerimizi yaptırıp bavullarımızı veriyoruz, uçuş kartlarımızı ve bavullarımıza yapıştırılan uçak bagajı takılarının bize verilen parçalarını alıyoruz, el bagajlarımız ve sırt çantalarımıza “kabin bagajı” takılarını taktırıyoruz; buradaki işlemlerimiz sona eriyor. Bavullarımıza el sallayıp ayrılıyoruz.

Pasaport işlemlerimiz de sorunsuz yürüyor. İkinci güvenlik taramasından geçiriliyoruz. Uçuş kartlarımızda uçağa binmek üzere, uçuş kapısında en geç 19.45’te bulunmamız gerektiği (boarding time) yazılı. Daha çok zaman var uçuşımuza. Havaalanındaki dinlenme salonlarından birine yöneliyoruz. Kartımız, Engin ve benim salondan yararlanmamıza yetiyor. Arkadaşlarımız da bir başka kartla giriyor salona. Sonradan öğreniyoruz ki, bir yol arkadaşımızın Priority Pass kartı, bütün havaalanlarının her çeşit salonundan herkesi yararlandıracak güçte. Sonrasında bir daha hiçbir yerde kendi kartımızı kimseye göstermeye gerek kalmayacak!..

-*-

Vatsap ağımız ta Hanoi’ye durum bildirmemizde büyük olanak sağlıyor. Vatsaptan sık sık yazışacağız bundan böyle:

[31 Ocak 2018, 18.38: “Hanoi’ye Doha’dan doğrudan ve Doha’dan havalanıp Bangkok’ta aktarma yaparak uçacak takımlarımız Sabiha Gökçen Havaalanı’nda. Bilet işlemlerimiz bitti. Topluca ISG salonundayız.”]

Biletlerde, “Kapı uçağın havalanmasından 20 dk önce kapanır.” yazıyor. Biz yine de biletlerimize uçağa biniş zamanı olarak işlenmiş olan 19.45’te, 202A sıra sayılı uçuş kapımızın önünde hazır oluyor, kısa bir süre sonra da uçağa alınıyoruz. Katar Havayolları, daha biletlerimizi alırken yerlerimizi atamıştı, 9D ve 9E sıra sayılı koltuklarımıza oturuyoruz, yanımıza da bir yol arkadaşımız geliyor. Uçağımız neredeyse silme Arap yolcuyla dolu, çoğunun Katarlı olduğunu, bir İstanbul tatilinden sonra ülkelerine döndüklerini düşünüyoruz. Her renkten abartılı boyalı, abarılı takılı, abartılı rahat kadın yolcular. İki ayakkabısını da çıkarıp, tırnakları uçuk pembe noktalarla bezenmiş parlak bordo ojeli ayaklarını koltuğunuzun iki yanındaki kol desteklerinde dinlendirmeye çalışan, uyarıcı bakışlarınıza umursamaz gülücükler savuran, arkanızdaki koltuğun katran karası sürmeli kadın yolcusu gibi.

Katar Havayolları’nın QR242 uçuş sayılı uçağı 20.45’te Sabiha Gökçen Havaalanı’ndan kalkacak, 4 saat 10 dk sürecek bir uçuşla 2.696 km yol alacak, -1 Şubat 2018 Perşembe günü- saat 00.55’te Doha’nın Hamad Havaalanı’na inecek.

[31 Ocak 2018, 20.47: “Havalanıyoruz.”]

[1 Şubat 2018, 00.52: “Doha’dayız.”]

-*-

Doha’dan Hanoi’ye gidecek arkadaşlarımızın uçuşu, Doha’ya inişten hemen 1 saat sonra olduğundan, Hamad Havaalanı’na iner inmez, transit yolcu yazılarını izleyerek, hiç zaman yitirmeden uçak kapısına gidiyoruz. Arkadaşlarımız düşünceli davranmış, inince havaalanında zaman yitimi olmasın diye, Doha’ya iniş öncesinde uçağın tuvaletlerini son bir kez daha onurlandırmış!..

Hanoi takımımız, B4 kapısından Katar Havayolları’nın QR834 uçuş sayılı Airbus uçağına alınıyor. QR834, -1 Şubat 2018 Perşembe günü- saat 01.55’te Doha Hamad Uluslararası Havaalanı’ndan kalkacak, 7 saat sürecek bir uçuşla 5.532 km yol alacak, Vietnam saatiyle 12.55’te Hanoi, Nội Bài Uluslararası Havaalanı’na inecek. Hanoi takımımız uçağa biniyor, B4 kapısı kapanıyor.

Doha Hamad Uluslararası Havaalanı

Doha Hamad Havaalanı, Katar’ın başkenti Doha’nın merkezine 10 km uzaklıkta, 2014 yılında kullanıma açılmış. Havalimanı, 2022’de Katar’da düzenlenecek olan FİFA Dünya Kupası için genişletiliyor. Hamad çağdaş donanımlı, büyük, temiz, bakımlı bir havaalanı, her noktasında ücretsiz genelağ (inter-net) bağlantısı var. Hamad Havaalanı’nda birçok dünya markasının mağazası yer alıyor. Vergisiz alışveriş alanı oldukça geniş, birçok salon (lounge), birçok “anşante” mağaza yanı sıra, bir şeyler yemek içmek ve armağanlık ürün alışverişi için de çok sayıda yer var.

Bangkok’a gideceklerimiz için görece biraz daha zaman var. Yine de yolcu yolunda gerek…

-*-

B3 kapısından Katar Havayolları’nın QR836 uçuş sayılı Airbus uçağına alınıyoruz. QR836, -1 Şubat 2018 Perşembe günü- saat 02.30’da Doha’dan havalanacak, 6 saat 45 dk sürecek bir uçuşla 5.285 km yol alacak, Tayland saatiyle 13.15’te Bangkok, Suvarnabhumi Uluslararası Havaalanı’na ulaşacak.

Uçağımız iki katlı, 3+4+3 koltuk düzeninde, dev bir uçak. Biz alt kattayız, 77H ve 77J sıra sayılı koltuklarımız uçağın en arkalarında. Uçağa binince yerimize ulaşmak için uzunca bir süre yürüyor, bir yandan da, “Biz büyük olasılıkla arkadaki uçaktayız!” diye söyleniyoruz…

Havalanıyoruz. Uçakta genelağ erişimi var! Bu çok güzel bir şey! Vatsap ağımıza;

“Doha’dan 02.30 kalkışlı, Bangkok’a 12.35 (TSİ 08.35) inişli Qatar Airways uçağındayız. Şu anda (TSİ 07.11, BSİ 11.11) uçuyoruz! Bir buçuk saat sonra Bangkok...” iletisini gönderiyoruz. Serde görmemişlik var, ne yapacaksın…

[1 Şubat 2018 Perşembe, TSİ 08.53, Bangkok Sİ 12.53: “Bekliyoruz! Ben demiştim, hep birlikte üfleyelim bulutlar gitsin diye. Gittiler!.. Bugün güneş açtı Hanoi’de.”]

-*-

Tayland’a transit yolcu olarak bile uğrasanız, uçakta dağıtılan göçmen bilgi kağıtlarının doldurulması gerekiyor. İki parçalı olan bu bilgi kağıtlarını inişte pasaportlarımızla birlikte pasaport yetkililerine göstereceğiz.

Suvarnabhumi’ye sorunsuz iniyoruz.

[1 Şubat 2018 Perşembe, TSİ 09.15, BSİ 13.15: “Bangkok’tayız.”]

-*-

Bangkok Havaalanı’nda pasaport denetimi kapılarının önündeki uzun kuyruklara giriyoruz. Kalabalık içinde ayrı kuyruklara düşüyoruz. Pasaport polisleri, pasaportlarımızı inceleyip damgalıyor; Tayland’dayız artık.

Pasaport görevlileri, uçakta doldurduğumuz göçmen bilgi kağıtlarını inceliyor, iki bölümlü olan bu kağıtları damgalıyor, kağıdın bir parçasını alıkoyuyor, kalan parçayı pasaportla birlikte geri veriyor. Tayland’dan çıkarken istenecek olan bu parçanın yitirilmemesi gerekiyor. Ama biz Tayland’dan 4 saat sonra ayrılıyoruz, şöyle bir bakıp çıkalım demiştik… Olsun, kural kuraldır!

Bavullarımızı burada alacağız, uçak bagajlarının geldiği bantlara doğru ilerliyoruz.

Vatsap ağımızla iletişiyoruz:

[BSİ 13.57: “19. banttan çantaları aldık, bu banta gelmenizi bekliyoruz.”]

[BSİ 13.58: “Otelde de odalarınız hazır, sizi bekliyor.”]

[BSİ 14.07: “Neredesiniz? Pasaportu geçtiniz mi?”]

[BSİ 14.18: “Bavulları aldık; 19'dayız. Göremedik sizi, ayrıldınız mı?”]

Bangkok Suvarnabhumi Uluslararası Havaalanı

Bangkok Suvarnabhumi Havaalanı’nın 2. katında, “uluslararası gelen yolcu” bölgesindeyiz. Bavullarımızı alıp C çıkış kapısının (Exit C) gümrük bildirimsiz çıkış (nothing to declare) bölümünden geçerek 4. kata, “uluslararası giden yolcu” bölgesine geçiyoruz. Burada Bangkok Airways ile saat BSİ 18.35’te Hanoi 'ye uçmak üzere, havayolunun bankosunda yolculuk onayı (check-in) işlemlerimizi yaptıracak, uçuş kartlarımızı alacak, bavullarımızı uçak bagajı olarak vereceğiz.

[1 Şubat 2018 Perşembe, BSİ 14.28: “Bangkok takımımız Vietnam Airlines bankosunun açılmasını bekliyor.”]

-*-

Suvarnabhumi Uluslararası Havaalanı, Tayland'ın başkenti Bangkok'taki iki havaalanından biri, yapımına 4 milyar ABD Doları harcanmış, 2006’da kullanıma girmiş. Havaalanı Bangkok’un merkezine 25 km uzaklıkta, eskiden “kobra bataklığı” adıyla bilinen yere kurulmuş. Havaalanı, 560 bin m2’lik kapalı alanıyla,dünyada kapalı bölümü tek yapıdan oluşan en geniş dördüncü alan. Havaalanına bu adı, Tayland’da çok uzun süre tahtta oturan, önceki yıl yaşamını yitiren Tayland kralı Bhumibol Adulyadej vermiş. Suvarnabhumi Sanskritçe’de “altın ülke” anlamına geliyor; “humi”, “ülke” anlamıyla Tayland Krallığı’nı simgeliyor, Suvarnabhumi de söylencelerdeki “Hindu-Budacı Altın Krallığı”na göndermeler gizliyor.

Suvarnabhumi Havaalanı Asya’nın en çağcıl havaalanlarından biri. Dünyanın en uzun boylu uçuş denetim kulelerinden biri de burada; yüksekliği 132 m. Alana, Türk Havayolları da içinde olmak üzere, yüze yakın havayolu uçuşlar düzenliyor. Buraya her yıl 50 milyon dolayında yolcunun ayağı değiyor. Havaalanının her köşesine, ücretsiz genelağ erişimi (wi-fi) olanağı, pahalı mağazalar, her keseye uygun armağanlık alışveriş, yiyecek içecek noktaları saçılmış.

Bu büyüklükte bir havaalanında bir yerden bir yere gitmek, uçuş kapınıza ulaşmak zaman alabiliyor. Işıklı ekran yazılarında, bulunduğunuz yerden -sıra sayısına göre- uçuş kapılarına yürüyerek kaç dakikada gidileceğine ilişkin bilgiler var.

Vietnam Havayolları’nın bilet işlemleri noktası açılıyor. Önceden genelağ yolculuk onayı (online check-in) işlemi yaptırınca işler daha kolay oluyor. Bavullarımızı veriyor, uçuş kartlarını alıyoruz. Uçuş kapımız E2/1. Kapımıza gidiyor, son güvenlik denetiminden geçiriliyor, bekleme bölümüne uçağa binmeyi bekliyoruz.

Vietnam Havayolları’nın VN612 uçuş sayılı Airbus uçağına alınıyoruz. Uçağımız, -1 Şubat 2018 Perşembe günü- BSİ 18.35’te Bangkok’tan havalanacak, 1 saat 50 dk’lık bir uçuşla yaklaşık 1.000 km yol alacak, 20.25’te Hanoi, Nội Bài Havaalanı’na ulaşacak.

[1 Şubat 2018 Perşembe, HSİ 16.45: “Hanoi'deyiz... Bavul bekliyoruz.”]

[1 Şubat 2018 Perşembe, HSİ 16:48: “Hoş geldiniz, biz de sizi bekliyoruz.”]

Hanoi Nội Bài Uluslararası Havaalanı

Hanoi Nội Bài Havaalanı, Vietnam’ın en büyük, Tan Son Nhat Uluslararası Havaalanı’ndan sonra da, yolcu yoğunluğu açısından ikinci havaalanı. Nội Bài Havaalanı, Hanoi’nin kuzeydoğusunda, kent merkezine 35 km uzaklıkta. Nội Bài ile Hanoi’yi, o da Ocak 2015’te açılan yeni Nhat Tan Köprüsü bağlıyor. Yapımı Ocak 2015’te bitirilen 2. terminali uluslararası uçuşlara açılınca, Nội Bài yılda 25 milyon yolcu yoğunluğuna ulaşmış. Yine de görece orta ölçekte bir havaalanı olan Nội Bài, Vietnam’ın ulusal havayolu Vietnam Airlines yanı sıra, daha düşük fiyatlı havayolları olan VietJet Air ve Jetstar Pasific’in de ana bağlantı noktası.

Pasaport işlemlerimiz çabuk bitiyor, bavullarımızı alıyoruz. Çıkışta adımın yazılı olduğu bir kağıtla güleryüzlü birisi bizi bekliyor. Bavullarımızla birlikte bir minibüse yerleşiyoruz.

Aracımız yola çıkyor..

Işıl ışıl Nhat Tan Köprüsü’nü geçiyoruz, önce uzaktan, sonra yanı başımızda Hanoi’nin ışıkları üstümüze dökülüyor…